<
"Każda Wypowiedź Boga Jahwe Jest Sprawdzona w Ogniu i Jest Osłoną dla tych, którzy u Niego szukają opieki. Do Jego słów niczego nie dodawaj..."
(Z Księgi Przysłów tj. Przypowieści Salomona 30:5-6a)

CODZIENNE ROZWAŻANIA BIBLIJNE


Miłość Boża - 31 sierpnia 2014r.

  "Nadzieja nie rozczarowuje (gr. ου καταισχυνει - ou kataischynei, nie zawstydza i nie hańbi, także nie zawodzi i nie upokarza, nie poniża i nie rani, oraz nie uśmierca i nie obmawia), ponieważ miłość (gr. αγαπη - agapē, ofiarna i bezwarunkowa: por.J3:16; Rzym.5:8; 1Kor.13:4-8; 1J4:8-10; abyśmy umieli odwzajemniać ją Bogu - Ewang.Mt.22:36-37; jak i okazać bliźniemu swemu, jak sobie samemu; por.Ewang.Mt.22:38-39; Ewang.Jan.15:13; 3Moj.19:18, a także wrogowi; por.Mt5:44; wszystkim czynnie w miłości, a najwięcej braciom w wierze: por.Gal.5:6; 6:9-10), jaką nas Bóg umiłował, przepełnia (gr. εκκεχυται - ekkechytai, jest wylewana, a także jest rozlana) nasze serca poprzez Ducha Świętego, Który został nam dany." (List do Rzymian 5:5)

"Daję wam moje przykazanie, abyście wytrwale kochali (gr. αγαπατε - agapate, miłowali ofiarnie i bezwarunkowo...) się wzajemnie, tak jak Ja was ukochałem (gr. ηγαπησα - ēgapēsa. umiłowałem ofiarnie i bezwarunkowo...). Nikt nie ma większej miłości (gr. αγαπην - agapēn, ofiarnej i bezwarunkowej...) niż ta, gdy ktoś oddaje swoje życie (gr. ψυχην - psychēn, duszę tj. między innymi usposobienie) za swych przyjaciół." (JEZUS w Ewangelii wg. św. Jana 15:12-13)

"Bóg jest miłością (gr. αγαπη - agapē, ofiarną i bezwarunkową...). W ten sposób Bóg okazał (gr. εφανερωθη - efanerōthē, objawił i uczynił widoczną, ukazał i zamanifestował) wśród nas swą miłość (gr. αγαπη - agapē, ofiarna i bezwarunkowa...), że Bóg wysłał na świat swego jedynego Syna, abyśmy żyli dzięki Niemu (gr. δι αυτου - di autou, przez Niego, a także z powodu Niego)." (1 List św. Jana 4:8-9)

  W ramach uzupełnienia tematu suwerenności Pana Boga, odsyłam do jednego z rozdziałów książki, którą tutaj od lat polecam na stronie Głodny Boga i Jego Słowa.



"Atrybuty Boga" Artura W. Pinka; Rozdz.15 "Miłość Boga" - Plik PDF w linku do pobrania

"Atrybuty Boga" Artura W. Pinka. Książka polecana na stronie.


Radość z wypełnienia Bożych obietnic - 30 sierpnia 2014r.

"Naród (hbr. העם - am/amim, lud i ludność) kroczący w ciemnościach wielką światłość oglądał. Nad przebywającymi w kraju cienia śmierci wzeszła światłość ogromna. To Ty pomnożyłeś ich radość, zwiększyłeś wesele. Rozradowali się (hbr. שמחו - sameach/samach, ucieszyli się) przed Tobą radością (hbr. כשמחת - sameach/simcha, szczęściem i wesołością), jak się radują podczas żniwa, jak się radują ci, co rozdzielają łupy (hbr. שלל - szalal, zdobycz i mnóstwo bogactwa)." (Księga Izajasza 9:1-2)

"Wznoście okrzyki na cześć Jahwe wszystkie krainy ziem! Radośnie (Ps.118:24) służcie (hbr. עבדו - owed/awad, pracujcie i działajcie) Jahwe (Bogu), Wśród okrzyków radości (hbr. בשמחה - be-simcha/simcha, z radością i chętnie, szczęśliwi i weseli) stawajcie przed Jego obliczem (hbr. לפניו - lefanaw, przed Nim)! Uznajcie (hbr. דעו - jodea/jada, wiedzcie i znajcie, a także rozpoznajcie) że Jahwe jest Bogiem! On sam nas stworzył, my Jego własnością. Jesteśmy jego ludem (hbr. עמו - am/amim, także narodem; por.Ef.2:11-22; 1P.2:9-10) i owcami z Jego pastwiska (por. Ps.23; Izaj.40:11; Ezech.34:1-16; Ewang.Jan.10:1-30). Wstępujcie w bramy Jego z pieśnią dziękczynną, z hymnami pochwalnymi do jego przedsionków, chwalcie Go i błogosławcie Jego imię! Bo dobry jest Jahwe; łaska Jego trwa na wieki, a jego prawda od pokolenia do pokolenia." (Księga Psalmów 100:1-5)

"Od strony tronu natomiast zabrzmiało wezwanie: Chwalcie Boga naszego, wy wszyscy, którzy służycie Bogu wy, którzy odczuwacie przed Nim bojaźń, mali oraz wielcy. Usłyszałem także jakby odgłosy wołania ogromnego tłumu, jak szum potężnych wód (gr. φωνην υδατων πολλων - fōnēn hydatōn pollōn, głos wód wielu), jak głośne (gr. ισχυρων - ischyrōn, mocne i silne, potężne i gwałtowne) grzmoty, które wołały: Alleluja (gr. αλληλουια - hallēlouia; z hbr. הללו - Halleluja, tj. chwalcie JH to znaczy Boga Jahwe)! Pan (gr. κυριος - kyrios, Mistrz i zwierzchni Władca, także Wszechwładca, oraz Król królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16), nasz Bóg, Władca wszechświata (gr. παντοκρατωρ - pantokratōr, Wszechmogący i Wszechwładca), rozpoczął panowanie (gr. εβασιλευσεν - ebasileusen, zakrólował)! Cieszmy się (gr. χαιρωμεν - chairōmen, Radujmy się, a także weselmy się) i radujmy (gr. αγαλλιωμεθα - agalliōmetha, weselmy się i radujmy się, skaczmy z radości i triumfujmy) oddajmy Mu cześć (gr. δοξαν - doksan, chwałę i uwielbienie), gdyż nadeszło wesele Baranka, a Jego Oblubienica się przystroiła (gr. ητοιμασεν - hētoimasen, przygotowała; por.1P.3:1-6). Więc zostało jej dane by odziała się w cienko tkany len (gr. βυσσινον - byssinon, bisior), jaśniejący (gr. λαμπρον - lampron, lśniący i świecący, błyszczący i oświetlający, wyróżniający się i oszałamiający) i czysty, gdyż cienki len oznacza sprawiedliwe czyny (gr. δικαιωματα - dikaiōmata, także sprawiedliwe dzieła) świętych. Anioł powiedział do mnie, napisz: Jakże błogosławieni (gr. μακαριοι - makarioi, szczęśliwi) są ci, których zaproszono (gr. κεκλημενοι - keklēmenoi, także wezwano i obudzono; por. Ewang.Mat.22:14; 25:1-13) na ucztę weselną Baranka. I dodał: Te słowa naprawdę pochodzą od Boga." (Objawienie św. Jana 19:5-9)


Szczęście i radość wytrwałych - 29 sierpnia 2014r.

"Grzeszników prześladuje (hbr. תרדף - rodef, dręczy i ściga) nieszczęście (hbr. רעה - ra, zło, a także złość i kąśliwość), sprawiedliwych wynagradza ich szczęście (hbr. טוב - tuw, dobroć, a także spokój i zadowolenie; por. Przyp.Sal.17:22)." (Przypowieści Salomona 13:21)

"Nie poddawajcie się przygnębieniu, bo radość (hbr. חדות - chedwa, rozradowanie i wesołość, a także ożywienie) w Bogu Jahwe jest waszą siłą." (Księga Nehemiasza 8:10)

"Bądźcie niestrudzeni (gr. μη οκνηροι - mē oknēroi, nie gnuśni i nie opieszali, nie leniwi i nie uciążliwi, nie słabnący i nie ospali) w gorliwości (gr. σπουδη - spoudē, w zapale i pracy, także w pilności i żarliwości, skwapliwości i szczerości). płomiennego (gr. ζεοντες - zeontes, wrzącego i płonącego w ogniu, gorącego i zagorzałego, gotującego się i gorliwego, dynamicznego i żarliwego; por.Obj.Jan.3:14-16) ducha, służący Panu, w nadziei radośni, w ucisku (gr. θλιψει - thlipsei, także utrapieniu i utrudnieniu, a także nieszczęściu) cierpliwi (gr. υπομενοντες - hypomenontes, wytrwali, wytrzymujący, oraz stali), w modlitwie wytrwali (gr. προσκαρτερουντες - proskarterountes, trwający niezłomnie i sumienni, także nieustannie pilni)." (List do Rzymian 12:11-12)

Dodatkowo później w temacie Bóg przemówił do mnie jeszcze tym fragmentem Pisma Świętego:

  "Rozradowane (hbr. שמח - sameach/samach/smecha, cieszące się, weselące się, oraz zadowolone) serce to lek niezawodny, a duch przygnębiony (hbr. נכאה - nakat, cierpiący i dotknięty, także uszkodzony, złamany i zraniony; por.Hbr.12:14-15) wysusza kości." (Przypowieści Salomona 17:22)






Radość z pokuty - 28 sierpnia 2014r.

"Zapewniam was, że w niebie jest większa radość z powodu jednego, zagubionego grzesznika, który się nawraca i wróci do Boga (gr. μετανοουντι - metanoounti, opamiętującego się i zmieniającego myślenie, żałującego, skruszonego i pokutującego), aniżeli z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych ludzi, którzy nie potrzebują się nawracać. (por.Iz.61:10; Jer.31:3-4; Zach.3:1-5; Ewang.Łk.15:1-6; 21-32; 19:1-10)." (JEZUS w Ewangelii wg. św. Łukasza 15:7)

"Kiedy się modli do Boga, a On się lituje, i w triumfie pozwala mu oglądać Swoje oblicze, a człowiek (hbr. לאנוש - enosz, śmiertelny; po Adamie; por.1Moj.3 rozdz.; Przypowieści Salomona 24:16; Rz.5:13-19; Gal.5:24-26) znowu żyje w prawości." (Księga Joba 33:26)

"Oczyść mnie hizopem (por.2Moj.12:19-23; Hbr.9:11-15; 12:22-24; 1P.1:1-5), a będę oczyszczony; obmyj mnie, a od śniegu będę bielszy (hbr. אלבין - malbin, wybielony). Pozwól mi uradować się (hbr. ששון - sason, także weselić) i rozweselić (hbr. ושמחה - sameach, ucieszyć się), by się pocieszyły kości, któreś pokruszył (hbr. דכית - dach/dakah, strapione i uciśnione, także złamane i skruszone, oraz zmiażdżone i pogniecione)." (Księga Psalmów 51:9-10)


Powód do radości - 27 sierpnia 2014r.

"Nie fascynujcie się (gr. μη χαιρετε - mē chairete, nie radujcie się) jednak tym, że duchy się wam poddają; cieszcie się (gr. χαιρετε - chairete, radujcie się) raczej z tego, że wasze imiona zapisane są w niebiosach. W tej też chwili rozradował się (gr. ηγαλλιασατο - ēgalliasato, rozweselił się) Jezus pod działaniem Ducha Świętego (gr. τω πνευματι - tō pneumati, w Duchu), więc powiedział: Nieustannie wysławiam Cię Ojcze, Panie nieba i ziemi, za to, że ukryłeś (gr. απεκρυψας - apekrypsas, zakryłeś) to wszystko przed uczonymi (gr. σοφων - sofōn, mądrymi, zorientowanymi, a także rozsądnymi, zręcznymi i bystrymi) i wykształconymi (gr. συνετων - synetōn, rozumnymi i inteligentnymi, także roztropnymi i pojętnymi, a odsłoniłeś (gr. απεκαλυψας - apekalypsas, objawiłeś i ujawniłeś) je ludziom prostym (gr. νηπιοις - nēpiois, niemowlętom i dzieciom, także nieletnim i niedojrzałym). Zrobiłeś tak, Ojcze, bo taka jest twoja wola (gr. ευδοκια - eudokia, upodobanie)." (Ewangelia wg. Łukasza 10:20-21)

"Macie ogromne szczęście, gdy was znieważają (gr. ονειδισωσιν - oneidisōsin, lżą i zniesławiają was, oczerniają i szkalują, urągają i wyśmiewają) i prześladują was i rozpowiadają o was wszelakie nikczemne kłamstwa (gr. πονηρον ρημα - ponēron rēma, niegodziwe i złe, podłe i ohydne wypowiedzi dotykające serce) z mojego powodu (gr. ενεκεν εμου - heneken emou, ze względu na Mnie i z powodu Mnie)! Cieszcie się (gr. χαιρετε - chairete, radujcie się i weselcie) i radujcie niezmiernie (gr. αγαλλιασθε - agalliasthe, weselcie się i tryumfujcie, a także skaczcie z radości; Rz.12:14-16; 1Kor.13:6), bo w niebie czeka was wielka nagroda (gr. μισθος - misthos, zapłata). Tak przecież prześladowali proroków, którzy żyli przed wami." (JEZUS w Ewangelii wg. Mateusza 5:11-12)

"Na hasło (gr. φωνη - fōnē, głos także znak), na okrzyk rozkazu (gr. κελευσματι - keleusmati, wezwania i wołania) archanioła (gr. αρχαγγελου - archangelou, władcy zwiastunów) i na dźwięk trąby Bożej sam Pan (gr. κυριος - kyrios, Mistrz i zwierzchni Władca, także Wszechwładca, oraz Król królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16) zejdzie z nieba i najpierw ożyją (gr. αναστησονται - anastēsontai, powstaną, podniosą się i będą wzbudzeni) zmarli wierzący (gr. εν χριστω - en christō, w Pomazańcu tj. w Chrystusie), następnie dopiero my, będący jeszcze przy życiu (gr. περιλειπομενοι - perileipomenoi, będący nadal pozostawionymi), zostaniemy pochwyceni (gr. αρπαγησομεθα - harpagēsometha, zostaniemy porwani) razem z nimi (gr. αμα συν αυτοις - hama syn autois, równocześnie z nimi) w obłokach w powietrze, na spotkanie z Panem; i już na zawsze z Nim pozostaniemy. Dlatego zachęcajcie (gr. παρακαλειτε - parakaleite, także pocieszajcie) jedni drugich (gr. αλληλους - allēlous, wzajemnie) przez te słowa (gr. λογοις - logois, wypowiedzi zrozumiałe umysłem)." (1 List do Tesaloniczan 4:16-18)


Boża radość pocieszeniem - 26 sierpnia 2014r.

"Ci, którzy sieją wśród łez, w radości żąć będą. Postępują naprzód wśród płaczu, niosąc (hbr. משך - moszech, ciągnąc) drogie ziarno do siewu, wrócą tu kiedyś ze śpiewem, przynosząc swoje snopy." (Księga Psalmów 126:5-6)

"Oswobodzeni przez Jahwe powrócą i wejdą z okrzykami radości na Syjon, ze szczęściem (hbr. ששון - sason, rozradowaniem i wesołością) wiecznym na twarzach. towarzyszy im wesele (hbr. ושמחה - sameach/simcha, radość, szczęście i wesołość) i spokój, boleść i skargi ustaną (hbr. נסו - nas, pierzchną i uciekną)! Ja i tylko Ja jestem, waszym Pocieszycielem (hbr. מנח - nach, także Odpocznieniem)!" (Księga Izajasza 51:11-12)

"Ręczę (gr. αμην - amēn, Amen, zaprawdę, niech się tak stanie; na pewno, lub wierność, od rdzenia amint - był mocny,por. Obj.Jan.3:14) i zapewniam was (gr. αμην - amēn, Amen...): Wy będziecie płakać i rozpaczać podczas, gdy świat cieszyć się będzie (gr. χαρησεται - charēsetai, będzie rozradowany i rozweselony). Będzie wam smutno, ale wasz żal (gr. λυπη - lypē, smutek) zostanie przemieniony (gr. γενησεται - genēsetai, stanie się por. Kazn.Sal.3:4) w radość. Kiedy kobieta rodzi, cierpi ból, bo nadszedł czas rozwiązania, gdy jednak urodzi dziecko, cieszy się i zapomina o bólu (gr. θλιψεως - thlipseōs, ucisku i utrapieniu, ograniczeniu i utrudnieniu; por.Ewang.Mt.7:13-14), bo wydała na świat człowieka. Teraz przytłacza was smutek, ale gdy was znów zobaczę, uraduje się wasze serce a waszej radości nikt nie zdoła wam odebrać (gr. αιρει - airei, zabrać; por.Obj.Jan.21:1-7)." (JEZUS w Ewangelia wg. św. Jana 16:20-22)


Źródło Bożego Szczęścia - 25 sierpnia 2014r.

"Błogosławiony (hbr. אשר - oszer/aszer, szczęśliwy, pełen radości i zadowolony) człowiek, który Nie chodzi drogami (hbr. בעצת - eca/acat, radami i poradami, także planami i mądrościami, postanowieniami i zamiarami) grzeszników (hbr. רשעים - rasza/resza'a, złych i nikczemnych, podłych i wrednych, niegodziwych, haniebnych, a także ohydnych) i nie przebywa w towarzystwie szyderców. Lecz w Prawie (hbr. בתורת - tora, Nauce) Jahwe ma upodobanie (hbr. חפצו - chefec, przyjemność i rozkosz, lubuje się i cieszy) i nad Jego Prawem rozmyśla dniem i nocą. Podobny jest do drzewa, co nad wodą płynącą owoc wydaje we właściwym czasie, a liście jego nie więdną; a wszystko, co robi (hbr. יעשה - na'ase/na'asa, także wykonuje i czyni) pomyślnie (hbr. אשר - oszer/aszer, szczęśliwie) wypada (hbr. יצליח - macli'ach/hicli'ach, udaje się, także odnosi sukces i powiedzie się; por.Przyp.Sal.16:20)." (Księga Psalmów 1:1-3)

"Szczęśliwy (hbr. המעלות - ma'ala/me'ule, znakomicie i doskonale hbr. אשרי - oszer/aszer, także pełen radości i zadowolony) każdy, kto boi się (hbr. ירא - jere szamajim, jest bogobojny i obawiający się; por. Przyp.Sal.8:13) Jahwe, który postępuje drogami Jego! Owoc trudu rąk swoich (hbr. יגיע - magi'a lo, znoju i wysiłku) spożywać będzie, Będzie się cieszył dziełami rąk swoich, będzie błogosławionym i dobrze będzie mu się wiodło." (Księga Psalmów 128:1-2)

"Kto więc chce cieszyć się (gr. αγαπαν - agapan, miłować, ofiarnie, bardzo lubić i mieć upodobanie) życiem i pragnie oglądać dni szczęśliwe (gr. αγαθας - agathas, dobre), musi powstrzymać swój język swój przed złymi (gr. κακου - kakou, złośliwymi a także zgubnymi i obelżywymi) słowami, a jego wargi od mówienia słów obłudnych (gr. δολον - dolon, podstępnych i fałszywych, przebiegłych, chytrych i zdradliwych). Niech porzuci (gr. εκκλινατω - ekklinatō, niech odwróci się, także niech odchyli się, niech unika i omija, niech stroni, a także niech odstąpi od, oraz niech się wystrzega) zło, a niech szlachetnie (gr. αγαθον - agathon, dobrze) postępuje (gr. ποιησατω - poiēsatō, czyni i robi, wykonuje i spełnia); niech zabiega (gr. ζητησατω - zētēsatō, niech szuka) o pokój i usilnie za nim podąża (gr. διωξατω - diōksatō, niech ściga i zabiega o, niech kontynuuje i osiąga)." (1 List Piotra 3:10-11)


Boża radość- 24 sierpnia 2014r.

"Weselcie się (hbr. שמחו - sameach/samach, cieszcie się i uradujcie) w Jahwe i cieszcie się sprawiedliwi (hbr. צדיקים - cadik/cadika, dobrzy i uczciwi, prawi i bogobojni), wykrzykujcie radośnie, wszyscy szczerego (hbr. ישר - joszer, uczciwego, a także prostego, oraz prawego) serca." (Księga Psalmów 32:11)

"Aby moja radość trwała (gr. μεινη - meinē, także pozostawałaby i utrzymała się) w was, a wasza radość mogła się urzeczywistnić (gr. πληρωθη - plērōthē, zostałaby wypełniona)." (JEZUS w Ewangelii wg. św. Jana 15:11)

"Cieszcie się (gr. χαιρετε - chairete, radujcie się i weselcie) zawsze (gr. παντοτε - pantote, także każdej chwili i wciąż, stale i ciągle) w jedności z Panem (gr. κυριω - kyriō, Mistrzem i zwierzchnim Władcą, także Wszechwładcą, oraz Królem królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16), powtórzę jeszcze raz: radujcie się!" (List do Filipian 4:4)


Błogosławieństwo Bożego Pokoju - 23 sierpnia 2014r.

"Choćby się rozstąpiły góry i pagórki się zachwiały, lecz miłość moja nie odstąpi ciebie. Przymierze pokoju (hbr. שלו - szalew, spokoju, ciszy i beztroskiego życia, a także zdrowia i dobrobytu) mojego się nie zachwieje! Mówi Jahwe, litujący się (hbr. מרחמך - rachamim, także jest miłosierny) nad tobą." (Księga Izajasza 54:10)

"Królestwo Boga przecież nie jest pokarmem i napojem, ale to sprawiedliwość, pokój (por.1Kor.14:33)i radość, którą daje Duch Święty (gr. εν πνευματι αγιω - en pneumati hagiō, w Duchu Świętym). Kto służy (gr. δουλευων - douleuōn, będzie niewolnikiem) w tym Chrystusowi, bardzo się podoba Bogu i cieszy się uznaniem (gr. δοκιμος - dokimos, wypróbowany i sprawdzony) u ludzi. Starajmy się (gr. διωκωμεν - diōkōmen, zabiegajmy i ścigajmy, dążmy i kontynuujmy, troszczmy się, szukajmy i osiągajmy) więc o to, co sprzyja pokojowi i ku społecznemu (gr. εις αλληλους - eis allēlous, ku jedni drugim i wzajemnemu zbudowaniu) umacnianiu się (gr. οικοδομης - oikodomēs, zbudowaniu i wzniesieniu budowli; por.Ef.2:18-22; 4:11-15; Kol.2:5-7; 1P.2:3-8)." (List do Rzymian 14:17-19)

"To wszystko dzięki miłosierdziu naszego Boga, które sprawia, że z niebios zajaśnieje (gr. επεσκεψατο - epeskepsato, wejrzało i nawiedziło) nam jutrzenka (gr. ανατολη - anatolē, wschód) niebiańska (gr. εξ υψους - eks hypsous, z wysokości) aby oświecić (gr. επιφαναι - epifanai, pokazać i objawić, ukazać i zjawić się; por.Gal.4:4-6; Hbr.1:1-3) tych, którzy siedzą w ciemności i którzy w cieniu śmierci mieszkają, oraz poprowadzić (gr. κατευθυναι - kateuthynai, wyprostować i skierować) nasze stopy ścieżkami (gr. εις οδον - eis hodon, na drogę) pokoju." (Ewangelia wg. św. Łukasza 1:78-79)


Pokój Boży błogosławionym skutkiem - 22 sierpnia 2014r.

"Synu mój, nie zapomnij o moich wskazaniach, Noś w swoim sercu moje przykazania, Bo przysporzą ci długich dni i lat życia i pełnię ci szczęścia (hbr. ושלום - szalom, także spokoju oraz pomyślności, także zdrowia i bezpieczeństwa) przyniosą." (Przypowieści Salomona 3:1-2)

"Kierujcie się miłością (gr. αγαπην - agapēn; ofiarną i bezwarunkową: por.J3:16; Rzym.5:8; 1Kor.13:4-8; 1J4:8-10; abyśmy umieli odwzajemniać to Bogu - Ewang.Mt.22:36-37; jak i okazać ją bliźniemu swemu, jak sobie samemu; por.Ewang.Mt.22:38-39; Ewang.Jan.15:13; 3Moj.19:18, a także wrogowi; por.Mt5:44; wszystkim czynnie w miłości, a najwięcej braciom w wierze: por.Gal.5:6; 6:9-10), która jest więzią (gr. συνδεσμος - syndesmos, spójnią i związaniem) doskonałości. Niech waszymi sercami rządzi rządzi pokój Boży, bo do niego zostaliście powołani (gr. εκληθητε - eklēthēte, zostaliście wezwani) w jednym ciele. Bądźcie też wdzięczni." (List do Kolosan 3:14-15)

"Mądrość od Boga (gr. ανωθεν - anōthen, z góry), przede wszystkim jest czysta (gr. αγνη - hagnē, także nieskalana), następnie pełna pokoju, jest łagodna (gr. επιεικης - epieikēs, życzliwa i uprzejma) i otwarta (gr. ευπειθης - eupeithēs, uległa i dająca się przekonać), pełna współczucia (gr. ελεους - eleous, miłosierdzia i litości) i dobrych (gr. αγαθων - agathōn, szlachetnych i odpowiednich, prawych, sprawiedliwych, a także doskonałych; por.Ewang.Mt.5:48-6:1) czynów (gr. καρπων - karpōn, owoców; por.Ewang.Mt.7:13-29; Gal.5:22-23), bezstronna i nieobłudna. Sprawiedliwość, jak owoc, jest siany tym, którzy zaprowadzają (gr. ποιουσιν - poiousin, czynią) pokój (por.Ewang.Mt.5:9)." (List św. Jakuba 3:17-18)


Życie w Bożym pokoju - 21 sierpnia 2014r.

"O, jak urocze są na górach, nogi zwiastuna dobrej nowiny, który ogłasza pokój (hbr. שלום - szalom, także spokój i szczęście, oraz pomyślność i bezpieczeństwo), który zwiastuje szczęście, co zbawienie (hbr. ישועה - jeszu'a, także ocalenie i wybawienie, wyzwolenie i zdrowie, zwycięstwo oraz Imię Jezus; hbr. ישוע - jeszua; tj. Jahwe jest zbawieniem; por.Dz.Ap.4:12) ogłasza, a do Syjonu powiada: Twój Bóg już zaczął królować." (Księga Izajasza 52:7)

"Bóg, źródło nadziei, niech was napełni największą (gr. πασης - pasēs, całą i wszelką) radością i pokojem płynącym z wiary, abyście dzięki mocy Ducha Świętego obfitowali w nadzieję." (List do Rzymian 15:13)

"Ruszycie w drogę z radością i w pokoju (hbr. ובשלום - szalom, także spokoju i szczęściu, oraz pomyślności i bezpieczeństwie) was poprowadzą. Góry i wzgórza wybuchną przed wami śpiewem, a wszystkie drzewa polne klaskać będą w dłonie." (Księga Izajasza 55:12)


Bezpieczeństwo i spokój w Bogu - 20 sierpnia 2014r.

"Zaprowadziłem ład (hbr. שוי - szawe, zrównoważenie) i spokój w mojej duszy, jak niemowlę na łonie swej matki, tak we mnie przebywa ma dusza. Izraelu, zaufaj (hbr. יחל - mejachel, oczekuj i wyczekuj z nadzieją) Jahwe! Teraz (hbr. מעתה - me-ata, od tej pory) i po wszystkie wieki wieków." (Księga Psalmów 131:2-3)

"Tak bowiem mówi Pan (hbr. אדני - adonaj, Wszechwładny Pan), Jahwe, Święty Izraela: Będziecie wybawieni przez spokój (hbr. ונחת - nach, odpoczynek) i ciszę, w całkowitej ufności będzie wasza siła (hbr. גבורתכם -gibora/giborot, bohaterstwo, i przewaga, moc i męstwo)! W takiej, jakiej nie chcieliście dotąd." (Księga Izajasza 30:15)

"Przyjdzie On i będzie ich pasterzem (por.Ps.23; Izaj.40:11; Ezech.34:1-16; Ewang.Jan.10:1-30) w mocy Jahwe, w majestacie Imienia Jahwe, Boga swego i będą mieszkać bezpiecznie, bo odtąd rozciągnie swą potęgę aż po krańce ziemi (por.Dz.Ap.1:5-7). On będzie pokojem (hbr. שלום - szalom, także spokojem i szczęściem, oraz pomyślnością i bezpieczeństwem)." (Księga Micheasza 5:3-4)


Pokój Boży ochroną w walce duchowej - 19 sierpnia 2014r.

"Wzmocnijcie omdlałe (gr. παρειμενας - pareimenas, opadłe i opuszczone) ramiona (gr. χειρας - cheiras, ręce)i wyprostujcie zdrętwiałe (gr. παραλελυμενα - paralelymena, sparaliżowane i omdlałe, słabe i chore) kolana i skierujcie kroki swoje na proste ścieżki, aby ten, co kuleje nie zszedł na manowce lecz został uzdrowiony. Starajcie Się (gr. διωκετε - diōkete, ścigajcie i zabiegajcie o, także dążcie i kontynuujcie) żyć z wszystkimi w pokoju i świętości (gr. αγιασμον - hagiasmon, uświęceniu), bez której nikt nie zobaczy Pana. Dopilnujcie (gr. επισκοπουντες - episkopountes, uważajcie i doglądajcie, wyglądajcie i dozorujcie), żeby nikt nie przegapił Bożej łaski aby jakiś pnący się w górę pęd z korzenia goryczy, nie rozplenił się (gr. ενοχλη - enochlē, wywołał niepokoju) i nie doprowadził do zarażenia się (gr. μιανθωσιν - mianthōsin, skalania i zanieczyszczenia, splamienia i bezczeszczenia; por.1Kor.3:16-17 skażenia i zatrucia) wielu." (List do Hebrajczyków 12:12-15)

"Jeśli więc ktoś oczyści się z wszelkiego zła, ten będzie naczyniem do użytku szlachetnego (gr. τιμην - timēn, uszanowanego i zaszczytnego, także wartościowego i cennego), uświęconym, przydatnym (gr. ευχρηστον - euchrēston, pożytecznym i użytecznym, także zdolnym i opłacalnym, miłym i przeznaczonym) Władcy Absolutnemu, przygotowanym do każdego dobrego czynu. Unikaj (gr. φευγε - feuge, uciekaj i umykaj, omijaj i opuszczaj) młodzieńczych namiętności (por.Ef.5:3-21; 1P.4:2-5.7). Pielęgnuj (gr. διωκε - diōke, ścigaj i zabiegaj o, kontynuuj i dąż do, oraz goń i osiągaj, postępuj i realizuj, także poświęcaj się i zwracaj uwagę na) natomiast postawę sprawiedliwości, wiary, miłości i pokoju we wspólnocie z tymi, którzy z czystym sercem wzywają Pana." (2 List do Tymoteusza 2:21-22)

"Wasze posłuszeństwo znane jest wszystkim. Dlatego raduję się z waszego powodu. Pragnę też, byście pełni mądrości czynili dobro, a także byli czyści (gr. ακεραιους - akeraious, prostoduszni i niewinni, także nie zepsuci przez i odporni na) wobec zła. Już wkrótce (gr. ταχει - tachei, rychło i szybko, prędko i w pośpiechu) Bóg pokoju zmiażdży szatana (gr. σαταναν - satanan, przeciwnika, także z hbr. השטן - satan, oskarżyciela; por. Obj.Jan.12:7-11 20:10) pod waszymi stopami. Niech łaska naszego Pana (gr. κυριου - kyriou, Mistrza i zwierzchniego Władcy, także Wszechwładcy, oraz Króla królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16), Jezusa, towarzyszy wszystkim waszym poczynaniom." (List do Rzymian 16:19-20)


Pokój Chrystusowy - 18 sierpnia 2014r.

"Narodziło się nam dziecię, Syn został nam dany, Na Jego barkach królewska władza została złożona i oto Jego imiona (hbr. ויקרא - nikra, będzie nazywany; hbr. שמו - szemot, imionami): Znamienity (hbr. פלא - pele, cudowny i wybitny, także przedziwny i znakomity, oraz wspaniały) Doradca, Bóg mocny (hbr. גבור - gibor, Bohater), Ojciec wieczności, Książę (hbr. שר - sar ha, Władca) Pokoju (hbr. שלום - szalom, także spokoju i szczęścia, oraz pomyślności i bezpieczeństwa). Wielkie jest jego królestwo w pokoju bez granic (hbr. קץ - kec, kresu i końca)." (Księga Izajasza 9:5-6)

"Wy, kiedyś Bogu obcy, zostaliście sprowadzeni blisko dzięki przelanej krwi Chrystusa, do którego należycie. On jest pokojem naszym; (List do Kolosan 1:19-20), On z dwóch grup ludzi (Żydów i pogan), uczynił wszystkich jedno, kosztem swego ciała, burząc (gr. λυσας - lysas, niszcząc, łamiąc i niwecząc) istniejący między nimi mur nienawiści (gr. φραγμου - fragmou, odgrodzenia i bariery, przeszkody i wrogości)." (List do Efezjan 2:13-14)

"Sam Bóg pokoju niech was w zupełności (ολοτελεις και ολοκληρον - holoteleis kai holoklēron, całkowicie i w pełni wyposaży) uświęci (gr. αγιασαι - hagiasai, oby uczynił świętymi i oczyścił) i całą waszą istotę z duchem, duszą i ciałem (gr. σωμα - sōma, fizycznym wymiarem człowieka) zachowa (gr. τηρηθειη - tērētheiē, ustrzeże) bez skazy (gr. αμεμπτως - amemptōs, bez nagany) aż do dnia przyjścia naszego Pana (gr. κυριου - kyriou, Mistrza i zwierzchniego Władcy, także Wszechwładcy, oraz Króla królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16), Jezusa Chrystusa. On jest godzien zaufania (gr. πιστος - pistos, wierny, a także obiektywny), który was powołał (gr. καλων - kalōn, wezwał i obudził; por.Ef.5:14-17), doprowadzi więc swoje dzieło do końca (gr. ποιησει - poiēsei, uczyni, dokona i spełni)." (1 List do Tesaloniczan 5:23-24)


Pokój Boży - 17 sierpnia 2014r.

"Niech cię Jahwe błogosławi i niech cię strzeże; Niech Jahwe rozjaśni nad tobą swe oblicze i niech będzie łaskawy dla ciebie Niech Jahwe zwróci ku tobie swoje oblicze i niech cię obdarzy swoim pokojem (hbr. שלום - szalom, także spokojem jak i szczęściem, oraz pomyślnością i bezpieczeństwem)!" (4 Księga Mojżeszowa 6:24-26)

"Pokorni (hbr. וענוים - inuj/inujim, umęczeni, także łagodni i delikatni, skromni i pokorni, oraz cisi i biedni; por. Ewang.Mt.5:5 i 9) natomiast posiądą ziemię i będą się rozkoszować obfitością pokoju (hbr. שלום - szalom, także spokoju i bezpieczeństwa...)." (Księga Psalmów 37:11)

"Ja zaś zostawiam wam pokój (por.Ewang.Jan.20:19-23), pokój mój daję wam. Nie jest to pokój, jaki oferuje świat. Ja wam go daję. Niechaj się serca wasze nie trwożą (gr. μη ταρασσεσθω - μη tarassesthō, niech nie zostają poruszone, i zaniepokojone, oraz niech nie będą zmartwione, ani zdenerwowane, także zakłopotane i niepewne), ani się nie lękają (gr. μηδε δειλιατω - mēde deiliatō, ani niech nie kulą się ze strachu i niech nie będą bojaźliwe, oraz nieśmiałe, a także obawiające się)." (JEZUS w Ewangelii wg. św. Jana 14:27)


Prawy charakter Boga - 16 sierpnia 2014r.

"Mężowie rozumni, słuchajcie mnie: Bóg jest daleki od grzechu (hbr. מרשע - merusza, zła, niegodziwości i podłości), Wszechmocny - od nieprawości (hbr. מעול - awel, bezprawia). Odpłaca człowiekowi według jego czynów, odda każdemu według postępowania. O nie, naprawdę Bóg nie działa niegodziwie, ani prawa nie łamie Wszechmocny." (Księga Joba 34:10-12)

"Jahwe jest dobry i prawy (hbr. וישר - joszer, uczciwy i szczery), Dlatego wskazuje drogę grzesznikom. Rządzi pokornymi (hbr. ענוים - inuj, umęczonymi) w sprawiedliwości (hbr. במשפט - miszpat, wg. prawa) i uczy prostaczków (hbr. ענוים - inuj/inujim, umęczonych) swej drogi. Wszelkie drogi Jahwe to dobroć (hbr. חסד - chesed, łaska i dobrodziejstwo, dobroć i litość) i wierność (hbr. ואמת - emet, prawda) dla przestrzegających i Jego przykazań (hbr. ועדת - edut, świadectw i dowodów)." (Księga Psalmów 25:8-10)

"Wielkie i zdumiewające (gr. θαυμαστα - thaumasta, niezwykłe i przedziwne, wspaniałe i cudowne; por.Księga Ps.46:9; 66:5; 139:14) są Twoje dzieła (gr. εργα - erga, czyny), Panie (gr. κυριε - kyrie, Mistrzu i zwierzchni Władco, Wszechwładco, oraz Królu królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16), Boże, Władco wszechświata (gr. παντοκρατωρ - pantokratōr, Wszechmogący i Wszechwładco)!; Sprawiedliwe i godne zaufania (gr. αληθιναι - alēthinai, prawdziwe i zgodne z prawdą, także szczere) są Twoje drogi, o Królu narodów (gr. αγιων - hagiōn, świętych i świątobliwych); Kto by się nie bał Ciebie, o Panie (gr. κυριε - kyrie, Władco...)? Kto nie oddałby chwały (gr. δοξαση - doksasē, wysławiał, uwielbił i uczcił) Twojemu imieniu? Ty jeden jesteś święty (gr. οσιος - hosios, życzliwy i łagodny, zbawienny i dobrotliwy por.5Moj.33:26-27; 1Sam.2:2; 2Sam.7:22; Ewang.Mk.10:18; Ewang.Łk.18:19), tak że wszystkie narody przyjdą i pokłonią Ci się (gr. προσκυνησουσιν - proskynēsousin, będą oddawały cześć), bo okazały się sprawiedliwe sądy (gr. δικαιωματα - dikaiōmata, sprawiedliwe czyny i dzieła, oraz sprawiedliwe działania i wyroki, także sprawiedliwe sądy i rządy) Twoje." (Objawienie św. Jana 15:3-4)


Sprawiedliwa zapłata - 15 sierpnia 2014r.

"Nie odpłacajcie nikomu złem za zło, troszcząc się (gr. προνοουμενοι - pronooumenoi, myśląc zawczasu) o to szlachetne (gr. καλα - kala, dobre i piękne) wobec wszystkich ludzi. Jeśli to z waszej strony możliwe, ze wszystkimi żyjcie w zgodzie (gr. ειρηνευοντες - eirēneuontes, zachowujcie pokój). Kochani (gr. αγαπητοι - agapētoi, umiłowani ofiarnie i bezwarunkowo: por.J3:16; Rzym.5:8; 1Kor.13:4-8; 1J4:8-10; abyśmy umieli odwzajemniać to Bogu - Ewang.Mt.22:36-37; jak i okazać ją bliźniemu swemu, jak sobie samemu; por.Ewang.Mt.22:38-39; Ewang.Jan.15:13; 3Moj.19:18, a także wrogowi; por.Mt5:44; wszystkim czynnie w miłości, a najwięcej braciom w wierze: por.Gal.5:6; 6:9-10) moi, sami nie wymierzajcie sprawiedliwości (gr. μη εαυτους εκδικουντες - mē heautous ekdikountes, także nie mścijcie się), ale dajcie miejsce gniewowi Bożemu, Napisano bowiem: Do Mnie należy wymierzanie kary (gr. εκδικησις - ekdikēsis, pomsta). Ja odpłacam (gr. ανταποδωσω - antapodōsō, oddaję w zamian i odwzajemnię) za wszystko – mówi Pan. Jeżeli nieprzyjaciel twój jest głodny, nakarm go (gr. ψωμιζε - psōmize, dawaj po kawałku, także część po części). Jeśli spragniony, daj mu się napić. Tak postępując, zgromadzisz (gr. σωρευσεις - sōreuseis, zgarniesz i będziesz sypać) węgle żarzące (gr. πυρος - pyros ognia) na głowę jego (por.Przyp.Sal.25:21-22). Nie dajcie się pokonać (gr. νικω - nikō, zwyciężać) złu, lecz zwyciężaj je dobrem." List do Rzymian 12:17-21

"Z dumą opowiadamy w Kościołach (gr. εκκλησιαις - ekklēsiais, zgromadzeniach/społecznościach wywołanych, oraz wspólnotach przywołanych i obudzonych; por.Kol.1:12-14) Bożych o waszej wytrwałej wierze, pomimo wszystkich prześladowań i kłopotów (gr. θλιψεσιν - thlipsesin, ucisków i utrapień, nieszczęść i utrudnień, cierpień i problemów; por. Ewangelia św. Mateusza 10:32-39), jakich doznajecie. To jest dowód sprawiedliwego oddzielenia (gr. κρισεως - kriseōs, sądu; por.Ewang.Mt.25:31-46; Ewang.Jan.3:16-21; 8:12; 12:45-50; 2Kor.5:9-11) przez Boga, po to, byście zostali uznani za godnych Królestwa Bożego, z powodu którego też obecnie znosicie cierpienia. Bóg okaże bowiem kiedyś swoją sprawiedliwość, gdy odpłaci (gr. ανταποδουναι - antapodounai, także odda w zamian i odwzajemni) tym, którzy są teraz sprawcami waszych cierpień (gr. θλιβουσιν υμας θλιψιν - thlibousin hymas thlipsin, uciskającym/trapiącym/doświadczającym/zasmucającym/ograniczającym/wstrzymującym/utrudniającym was uciskiem/utrapieniem...). Wam zaś cierpiącym (gr. θλιβομενοις - thlibomenois, uciskanym i którzy jesteście trapieni, ograniczani wstrzymywani, których się zasmuca i doświadcza, oraz którym się utrudnia) obecnie ucisk, da odpoczynek (gr. ανεσιν - anesin, ulgę, wytchnienie i spokój) wraz z nami, kiedy objawi się z nieba Pan (gr. κυριου - kyriou, Mistrz, zwierzchni Władca i Wszechwładca, oraz Król królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16) Jezus z aniołami (gr. αγγελων - angelōn, zwiastunami i posłańcami) swojej potęgi (gr. δυναμεως - dynameōs, mocy, siły i władzy). W płomieniu ognia, ukarze tych, którzy nie uznali Boga i którzy nie są posłuszni Ewangelii Pana naszego Jezusa Chrystusa. Sprawiedliwie zostaną skazani na wieczną zagładę (gr. ολεθρον - olethron, także zupełną ruinę), z dala od obecności (gr. προσωπου - prosōpou, oblicza) Pana i od jego wspaniałego majestatu (gr.δοξης της ισχυος αυτου - doksēs tēs ischyos autou, chwały, siły Jego). Stanie się to w dniu, w którym on przyjdzie, aby być uwielbionym (gr. ενδοξασθηναι - endoksasthēnai, zostać wychwalonym) przez swój lud święty i by podziwiali Go wszyscy, którzy Mu zaufali (gr. πιστευουσιν - pisteuousin, wierzący). Wśród nich będziecie i wy, ponieważ uwierzyliście świadectwu naszemu (por.1Tes.2:12-13)." 2 List do Tesaloniczan 1:4-10

"Wzmacniajcie ręce omdlałe (hbr. רפות - rafe, słabe, osłabione i bezsilne), opanujcie wasze chwiejące się kolana. Mówcie tym, co się trwożą w sercu: Odwagi! Nie bójcie się! oto prawdziwy Bóg! Nadejdzie pomsta, odpłata Boga! On sam przybędzie i wybawi was! (por.Hbr.10:30-31)!" Księga Izajasza 35:3-4


Wypełnianie sprawiedliwości - 14 sierpnia 2014r.

"Jezus zwrócił się do tłumu: Kiedy widzicie, że chmury gromadzą się na zachodzie, mówicie zaraz: Deszcz będzie padać i tak też bywa. Gdy wieje wiatr z południa, mówicie: Będzie gorąco i tak jest. Obłudnicy! Trafnie prognozujecie (gr. δοκιμαζειν - dokimazein, sprawdzacie i rozpoznajecie, badacie i rozeznajecie) pogodę po wyglądzie nieba i ziemi, więc jak to się dzieje, że nie umiecie rozpoznać tego czasu (gr. καιρον - kairon, odpowiedniej pory, oraz okresu zapoczątkowanego jakimś doniosłym wydarzeniem. Czas dogodny do jakichś działań, podobnie jak okres dojrzewania i zbiorów roślin lub owoców)? Dlaczego sami nie umiecie ocenić (gr. κρινετε - krinete, sądzić i zdecydować, także wywnioskować i postanowić, poznać i rozstrzygnąć), co jest słuszne (gr. δικαιον - dikaion, sprawiedliwe a także rzetelne, godziwe i uczciwe, również niewinne i święte)?" JEZUS w Ewangelii wg. św. Łukasza 12:54-57

"Jezus przychodzi z Galilei, nad Jordan, aby Jan mógł Go ochrzcić (gr. βαπτισθηναι - baptisthēnai, zanurzyć). Jan jednak próbował Go powstrzymać Dlaczego do mnie przychodzisz? To raczej ty powinieneś mnie ochrzcić (gr. βαπτισθηναι - baptisthēnai, zanurzyć). Lecz Jezus odpowiedział: Nie upieraj się (gr. αφες - afes, pozwól i dopuść, ustąp i zgódź się) teraz, bo powinniśmy czynić (gr. πληρωσαι - plērōsai, wypełnić) wszystko co słuszne (gr. δικαιοσυνην - dikaiosynēn, sprawiedliwe). Wtedy Jan ustąpił Mu (gr. αφιησιν αυτον - afiēsin auton, dopuścił Go i pozwolił Mu). Gdy Jezus został ochrzczony (gr. βαπτισθεις - baptistheis, zanurzony), zaraz wyszedł z wody. Nagle otworzyły się niebiosa i zobaczył Ducha Bożego, zstępującego jak gołębica oraz spoczywającego (gr.ερχομενον - erchomenon, przychodzącego) na nim." Ewangelia wg. św. Mateusza 3:13-16

"W końcu, bracia, rozmyślajcie o tym, co prawdziwe (gr. αληθη - alēthē, także szczere), godne szacunku (gr. σεμνα - semna, szlachetne i szanowne, poważne i cokolwiek przestrzegające praw), cokolwiek sprawiedliwe (gr. δικαια - dikaia, słuszne i rzetelne), czyste (gr. αγνα - hagna, także nieskalane), miłe (gr. προσφιλη - prosfilē, także przyjazne i zgodne, przyjemne i skłonne, czułe i piękne) i godne podziwu (gr. ευφημα - eufēma, godne polecenia i przychylne, także dobrej opinii i chwalebne), co jest doskonałe (gr. αρετη - aretē, cnotą, a także może uchodzić za wzór i zaletę) i zasługujące na pochwałę. To sobie ceńcie (gr. λογιζεσθε - logizesthe, rozsądzajcie i uznawajcie, także uważajcie i rozważajcie). Postępujcie (gr. πρασσετε - prassete, robicie i czynicie, wykonujcie i stosujcie) zgodnie z tym, czego się nauczyliście, według tego, co przejęliście, o czym usłyszeliście i co zobaczyliście u mnie, a Bóg obdarzający pokojem (gr. θεος της ειρηνης - theos tēs eirēnēs, Bóg pokoju) będzie z wami." List do Filipian 4:8-9


Mesjasz naszą sprawiedliwością - 13 sierpnia 2014r.

"Uratuje się Syjon (hbr. ציון - cijon, wysoki; tj. wzgórze w południowo-wschodniej części Jerozolimy, wpierw twierdza Jebuzytów, a następnie zdobyta przez Króla Dawida, który to z kolei umieścił tam Arkę Przymierza, a Salomon wzniósł w tym miejscu Świątynię. Później zaczęto tak nazywać samą Jerozolimę) swoim szacunkiem dla prawa, a nawróceni jego - poprzez sprawiedliwość (hbr. בצדקה - cdaka, także prawość i dobroczynność). Zbuntowani (hbr. פשעים - pesza, przestępcy i zbrodniarze, oraz przekraczający prawo por.Iz.53:12; Rz.5:6-11) i grzesznicy zostaną skruszeni (hbr. ושבר - meszaber, roztrzaskani i potłuczeni, złamani i rozbici na drobne kawałki) i zginą ci, którzy opuścili (hbr. ועזבי - ozew, zostawili i odeszli od; por.1Kor.3:1-3; Gal.3:3; 5:4-6 Hbr.6:4-6; 10:26-31.36-39; Jud.1:4) Jahwe." Księga Izajasza 1:27-28

"Oto nadejdą dni mówi Jahwe kiedy to sam wzbudzę Dawidowi latorośl sprawiedliwą (hbr. צדיק - cadik, człowiek wyjątkowo dobry i uczciwy, prawy i bogobojny). Będzie panował (hbr. ומלך - melech, królował) jako król, postępując roztropnie. Zaprowadzi na ziemi prawość (hbr. משפט - miszpat, prawo i sąd) i sprawiedliwość (hbr. וצדקה - także prawość i dobroczynność). W jego dniach Juda dostąpi zbawienia, cały Izrael będzie żył bezpiecznie (hbr. לבטח - boteach, będą ufać i polegać na). A to jest Imię Jego, którym zwać (hbr. יקראו - kaw-raw, nazywać, wołać i wzywać) Go będą: "Jahwe naszą Sprawiedliwością (por.Jer.33:14-16)!" Księga Jeremiasza 23:5-6

"Żeby żaden człowiek (gr. σαρξ - sarks, cielesna, upadła i grzeszna po Adamie natura; por.1Moj.3 rozdz.; Rz.5:13-19; 1Kor.15:47-50; Gal.5:24-26) nie mógł szukać własnej chwały (gr. μη καυχησηται - mē kauchēsētai, nie chlubił się i nie chełpił się, także nie szczycił się i nie przechwalał) wobec Boga (gr. ενωπιον αυτου - enōpion autou, przed Nim).To dzięki (gr. εξ - eks, także przez) Niemu jesteście w Chrystusie Jezusie. On stał się dla nas mądrością od (gr. απο - apo, także z por.Ewang.Jan.1:1-5.9-14) Boga, zarówno sprawiedliwością, oraz poświęceniem (gr. αγιασμος - hagiasmos, uświęceniem i oczyszczaniem; por.Hbr.10:14; także Świętością i Świątobliwością), jak i odkupieniem." 1 List do Koryntian 1:29-30


Boża Sprawiedliwość Bożym porządkiem w stworzeniu - 12 sierpnia 2014r.

"Jahwe jest Królem! Raduj się, ziemio, radujcie się (hbr. ישמחו - sameach, ucieszcie się, także rozweselcie się), niezliczone wyspy! Dokoła Niego chmury i ciemności (hbr. וערפל - arafel, mgła, a także mrok), sprawiedliwość (hbr. צדק - cedek, a także uczciwość) i prawo (hbr. ומשפט - miszpat, także sąd) to podstawy Jego tronu." Księga Psalmów 97:1-2

"Ale Wszechmocnego my nie dosięgniemy, wzniosły potęgą (hbr. כח - koach, siłą) i prawością (hbr. ומשפט - miszpat, prawem i sądem), bogaty (hbr. ורב - raw, zasobny i obfity) w sprawiedliwość (hbr. צדקה - cdaka, prawość, moralność a także dobroczynność), nikogo nie gnębi (hbr. יענה - me'ane, torturuje). Dlatego ludzie powinni się Go obawiać (hbr. ירא - jere szamajim, być bogobojnymi), On nie wejrzy na zadufanych w sobie (por.Ps.75:8; Ewang.Mt.23:12; Ewang.Łk.14:11; 18:9-14; Jak.4:6; 1P.5:5-6)." Księga Joba 37:23-24

"(Bóg) nie oszczędził prastarego (gr. αρχαιου - archaiou, starożytnego) świata i zesłał potop (gr. κατακλυσμον - kataklysmon, zalanie i zatopienie, a także kataklizm) na bezbożnych mieszkańców, z którego uratował (gr. εφυλαξεν - efylaksen, ustrzegł i osłonił, ochronił i obronił) jedynie Noego, kaznodzieję (gr. κηρυκα - kēryka, herolda, zwiastuna i ogłaszającego) sprawiedliwości wybawił wraz z siedmioma innymi. Miasta Sodomę i Gomorę skazał na zagładę i spalił doszczętnie (gr. τεφρωσας καταστροφη - tefrōsas katastrofē, obróciwszy w proch i spopieliwszy obalił i zniszczył) dając przykład dla tych, którzy chcieliby wieść życie bezbożne (gr. ασεβειν - asebein, czyniących bezbożność). Wybawił (gr. ερρυσατο - errysato, uratował i wyrwał, wyciągnął i ocalił, oswobodził i uwolnił) tylko sprawiedliwego Lota, wyczerpanego (gr. καταπονουμενον - kataponoumenon, doznającego udręczenia) rozwiązłym (gr. ασελγεια - aselgeia, rozpustnym i wyuzdanym) życiem (gr. αναστροφης - anastrofēs, postępowaniem) ludzi nie liczących się z Bożym prawem (gr. αθεσμων - athesmōn, nieprawych i występnych, rozpustnych i bezbożnych). Ten sprawiedliwy człowiek, mieszkając wśród nich z każdym dniem odczuwał w swej duszy coraz większe udręczenie, gdy zmuszony był patrzeć na niecne (gr. ανομοις - anomois, bezprawne i nieprawe) postępowanie (gr. εργοις - ergois, czyny i dzieła) ludzi lub gdy o nim słyszał." 2 List św. Piotra 2:5-8


Sprawiedliwość w prawym postępowaniu - 11 sierpnia 2014r.

"Ja wiem, o Boże mój, że przenikasz (hbr. בחן - bochan, sprawdzasz i próbujesz, doświadczasz, badasz i oczyszczasz; por.Ps.26:1-5; 51:3-12.17-19; 139:23-24) ludzkie serca i kochasz szczerość (hbr. ומישר - joszer/jaszar, uczciwość, prawość i prostotę); przeto ja w szczerości serca mego dobrowolnie (hbr. התנדבתי - mitnadew, ochotnie, chętnie i ofiarnie; por.Rz.12:1) złożyłem w ofierze to wszystko, a teraz raduję się patrząc, jak Twój lud, obecny tutaj, również dobrowolnie przynosi Ci swoje dary." 1 Księga Kronik 29:17

"Pod każdym względem dawaj innym wzór dobrego postępowania (gr. εργων - ergōn, uczynków i dzieł; por.Gal.5:5-6. 22-25; Ef.2:10; Jak.2:14-26). W nauczaniu zasad zachowuj prawość (gr. αδιαφθοριαν - adiafthorian, uczciwość i niesfałszowanie; por. Ewang.Mt.16:6.11-12. 23:1-12; Ewang.Mk.8:15; Ewang.Łk.12:1-5; także czystość i prawość), godność (gr. σεμνοτητα - semnotēta, powagę i szacunek), nieskazitelność (gr. αφθαρσιαν - aftharsian, niezniszczalność). Zdrową (gr. υγιη - hygiē, dogłębną i kompletną, szczerą i czystą) i nienaganną (gr. ακαταγνωστον - akatagnōston, bez zarzutu, oraz niemożliwą do oskarżenia) naukę (gr. λογον - logon, słowo zrozumiałe umysłem). Wówczas przeciwnik odejdzie zawstydzony, nie mogąc nic złego o nas powiedzieć." List do Tytusa 2:7-8

"Kto sam od siebie mówi, zabiega o uznanie dla siebie (gr. δοξαν την ιδιαν ζητει - doksan tēn idian zētei, chwały własnej szuka, a także szuka uznania dla siebie); ale ten, kto stara się uzyskać pochwałę dla tego, który go posłał, ten jest uczciwy (gr. αληθης - alēthēs, szczery i prawdomówny, oddamy i lojalny, rzetelny i godzien jest wiary, a także wierny i żarliwy) i nie ma w nim nic fałszywego (gr. αδικια - adikia, niesprawiedliwości i bezprawia, niegodziwości i złego)." JEZUS w Ewangelii wg. św. Jana 7:18


Sprawiedliwość Boża - 10 sierpnia 2014r.

"Jahwe jest sprawiedliwy (hbr. צדיק - cadik, wyjątkowo dobry i uczciwy, oraz prawy) i kocha (hbr. אהב - ohew, także bardzo lubi i uwielbia) czyny prawe, ludzie prawi (hbr. ישר - joszer, uczciwi i szczerzy, rzetelni i prawi) oglądać będą oblicze Jego." Księga Psalmów 11:7

"Jakże błogosławieni (gr. μακαριοι - makarioi, pełni radości i szczęśliwi, a także bogaci i zadowoleni) są ci, złaknieni (gr. πεινωντες - peinōntes, którzy są głodni) i spragnieni sprawiedliwości, bo zostaną nasyceni. " JEZUS w Ewangelii wg. św. Mateusza 5:6

"Teraz bez prawa została objawiona sprawiedliwość Boga, poświadczona przez Prawo i Proroków, z powodu wiary Jezusa Chrystusa i to dla wszystkich którzy wytrwale wierzą. Tu nie ma żadnej różnicy. ponieważ wszyscy zgrzeszyli i są pozbawieni chwały Boga, A dostępują usprawiedliwienia (gr. δικαιουμενοι - dikaioumenoi, którzy są uznawani za sprawiedliwych, i są usprawiedliwiani) za darmo, z Jego łaski, dzięki odkupieniu, jakiego dokonał Jezus Chrystus. To Jego Bóg ustanowił ofiarą przebłagalną w jego krwi, z powodu wiary. w ten sposób dał dowód swej sprawiedliwości i przebaczył (gr. παρεσιν - paresin, odpuścił i także zawiesił karę; por.Iz.53:5-6) dawniej popełnione grzechy." List do Rzymian 3:21-25


Niepojęta mądrość dla każdego - 9 sierpnia 2014r.

"Czy nie pojąłeś (hbr. ידעת - jodea, wiesz)? Czy nie nauczyłeś się jeszcze niczego (hbr. לא - lo, nie; hbr. שמעת - szomea, słyszałeś)? Bogiem odwiecznym jest Jahwe, Stwórcą (hbr. בורא - bore olam, Stwórca Świata) krańców ziemi. Nic Go nie męczy i nie zna znużenia, a Jego mądrość jest nie do zbadania (por.Ps.147:5)." Księga Izajasza 40:28

"Jezus w natchnieniu Ducha Świętego i pełen radości (gr. ηγαλλιασατο - ēgalliasato, rozweselił się) zawołał: Nieustannie wysławiam (gr. εξομολογουμαι - eksomologoumai, wyznaję i potwierdzam) Cię Panie, Ojcze Nieba i Ziemi, bo zakryłeś te sprawy przed błyskotliwymi (gr. σοφων - sofōn, mądrymi i zorientowanymi, uczonymi i roztropnymi) i wykształconymi (gr. συνετων - synetōn, rozumnymi i inteligentnymi; por.Ewang.Mt.12:42), a objawiłeś je zwykłym ludziom o dziecięcej prostocie (gr. νηπιοις - nēpiois, niemowlętom i dzieciom)! Zrobiłeś tak, Ojcze, bo to Ci się podobało. Mój Ojciec dał mi władzę nad wszystkim. Naprawdę, nikt w pełni nie wie, kim jest Syn, tylko Ojciec. Nikt też nie pojmuje, kim jest Ojciec, jak tylko Syn i ten, komu Syn to objawić zechce." Ewangelia wg. św. Łukasza 10:21-22

"Jeżeli zaś ktoś z was potrzebuje (gr. λειπεται - leipetai, odczuwa brak) w życiu mądrości, niech modli się o nią do Boga, który wszystkich chętnie (gr. απλως - haplōs, hojnie i szczodrze, także z prostotą i obficie) obdarza i nie wypominając, a na pewno ją otrzyma." List św. Jakuba 1:5


Podsumowanie tygodniowego tematu o mądrości Bożej.

  O tak cudowny Bóg, którego mądrość jest niepojęta, udziela ją jednak hojnie i w prostocie dla prostych ludzi. Czemu prości prędzej pojmują ewangelię a nie uczeni w piśmie? Dlatego, że wykształceni mają tendencje do filozofowania i komplikowania prostej nauki Pańskiej! On Ją objawił tak abyśmy pojęli i zrozumieli. Prości ludzie, niewykształceni i tu zwłaszcza dzieci, są bardziej skorzy do uwierzenia prostemu przekazowi. Chwała Bogu, że Ewangelia to nie matematyka, mimo, że Mądrość Boża jest nieskończenie więcej skomplikowana niż te ziemskie nauki ścisłe.

  Oto przykłady komplikacji ewangelii.

  1. Prosta Dobra Nowina o zbawieniu w Jezusie mówi: każdy człowiek jest grzeszny i oddzielony od Boga, a nauka ludzka. ziemska wykrzywia to odwrotnie poprzez humanizm wmawiający społeczeństwom już w szkołach, że każdy człowiek jest dobry. Jezus jednak powiedział, że nikt nie jest dobry, dobry jedynie jest BÓG!

  2. Następna prawda Ewangelii wykrzywiana przez nauki ludzkie to prawda o darmowym zbawieniu z Łaski Bożej przez wiarę, to jednak ludzie o światowych umysłach mający problem z przyjęciem Bożej Łaski będą próbowali na nią zasłużyć.

  3. Podobnie jest z przyjęciem Bożego przebaczenia, światowe umysły ludzkie te które mają trudność przyjąć odpuszczenie przez Krew Jezusa gdy pokutujemy pod krzyżem z naszych upadków to będą próbowali kombinować przez religię, resocjalizację itd.

  4. Następnie także w końcu kwestię wieczności z ewangelii, ludzie twierdzący że są inteligentni nie są w stanie jej pojąć stąd wybierają niestety kruchą doczesność i w niej upatrują swoją nadzieję i potrzeby zamiast w wiecznej Ojczyźnie niebieskiej.

  5. Również w ewangelii Żydzi, uczeni w Piśmie nie mogli pojąć jak to Mesjasz miałby cierpieć i do dziś przeoczają Izajasza 53 rozdział mówiący o cierpieniu Jezusa Mesjasza twierdząc jakoby ten fragment mówił o cierpieniu narodu Izraelskiego. Jednak to nie o narodzie tam mowa, bowiem sam naród win swoich nie poniesie i nie odkupi. A Sługa z 53 Izajasza właśnie to miał uczynić. My prości ludzie uznający Ewangelię wiemy, że to tylko Jezus wypełnił te słowa!

  W ramach uzupełnienia tematu suwerenności Pana Boga, odsyłam do jednego z rozdziałów książki, którą tutaj od lat polecam na stronie Głodny Boga i Jego Słowa.



"Atrybuty Boga" Artura W. Pinka; Rozdz.3 i 4. "Wiedza Boga i wiedza uprzednia Boga" - Plik PDF w linku do pobrania

"Atrybuty Boga" Artura W. Pinka. Książka polecana na stronie.


Źródło nauki - 8 sierpnia 2014r.

"Pouczam cię (hbr. הודעת - modi'a, także zawiadamiam i informuję, oznajmiam i ogłaszam) dziś o Jego drodze, byś miał zaufanie (hbr. מבטחך - miwtach, ufność, nadzieję i ostoję) w Jahwe (por.Przyp.Sal.22:21)." Przypowieści Salomona 22:19

"Tak mówi Jahwe - twój Odkupiciel, Święty Izraela: Ja, Jahwe, twój Bóg, uczę cię o tym, co pożyteczne, prowadzę cię drogą (por.Ps.32:8-10), którą powinieneś kroczyć. O, gdybyś chciał był słuchać (hbr. הקשבת - maksziw, słuchał/przysłuchiwał się z uwagą i uważał na) moich przykazań (hbr. למצות - mecawe, także nakazów i zaleceń, poleceń i rozporządzeń)! Stałby się pokój (hbr. שלומך - ma szlomcha, także zdrowie i dobrobyt, pomyślność i powodzenie) twój jak rzeka a twoje uczynki sprawiedliwości (hbr. וצדק - cedek, także prawość i uczciwość) niczym morskie fale!" Księga Izajasza 48:17-18

"Żydzi, nie mogli wyjść z podziwu (gr. εθαυμαζον - ethaumazon, dziwili się i zdumieli, także byli zaskoczeni), zastanawiali się: Skąd On tak dobrze zna Pisma? Przecież nie ma wykształcenia. A Jezus dał im taką odpowiedź: To, czego nauczam, nie pochodzi ode mnie, pochodzi od Tego, który Mnie posłał. Jeśli ktoś pragnie spełniać (gr. ποιειν - poiein, czynić) wolę Bożą, przekona się (gr. γνωσεται - gnōsetai, rozpozna i zrozumie, także rozezna i będzie świadomy), czy ta nauka pochodzi od Boga, czy ode mnie samego. Ten, kto od siebie samego mówi szuka jedynie swojej chwały, Kto natomiast szuka chwały tego, który go posłał, jest uczciwy (gr. αληθης - alēthēs, szczery i prawdomówny, także prawdziwy i autentyczny, wierny i oddany) i nie ma w nim niczego, co byłoby nieprawe (gr. αδικια - adikia, niesprawiedliwe)." Ewangelia św. Jana 7:15-18


Właściwe poznanie - 7 sierpnia 2014r.

"Wielu (hbr. רבים - raw, liczni obficie) zostanie poddanych oczyszczeniu, wybieleniu i wypróbowaniu, lecz przewrotni nadal będą czynić zło, bo wszyscy bezbożni nie zrozumieją lecz Ci, którzy są rozumni, zrozumieją (por.Przyp.Sal.14:8)." Księga Daniela 12:10

"Bądźmy rozumni, gorliwie się starajmy poznać (hbr. לדעת - jodea, wiedzieć o, jak i znać; por.Przyp.Sal.3:6) Jahwe! Jego przyjście jest pewne jak poranek (hbr. כשחר - szachar, świt i jutrzenka), jak wczesny deszcz i jak deszcz późny, który nasyca całą ziemię." Księga Ozeasza 6:3

"Wszystko uznaję, że jest szkodą, w porównaniu z najwyższą wartością poznania Chrystusa Jezusa, mojego Pana, dla którego wszystko utraciłem (gr. εζημιωθην - ezēmiōthēn, zostało mi zabrane, a także zrzekłem się) i wszystko przedstawia dla mnie wartość nie większą niż zwykłe śmieci (gr. ηγουμαι σκυβαλα - hēgoumai skybala, uznaję za gnój/łajno/odchody/odpady) bylebym pozyskał Chrystusa." List do Filipian 3:8


Mądre i niemądre postępowanie - 6 sierpnia 2014r.

"Radością (hbr. כשחוק - chok, prawem) dla głupiego popełnić czyny haniebne, a radością męża rozumnego (hbr. תבונה - twuna, rozsądnego) mądre postępowanie (hbr. וחכמה - chokmah, mądrość, także wiedza; por.Ps.86:11)." Przypowieści Salomona 10:23

"Zwracajcie baczną uwagę (gr. - βλεπετε ακριβως - blepete akribōs, pilnie uważajcie i dokładnie, oraz uważnie patrzcie, sprawdzajcie i spostrzegajcie) na to, jak żyjecie (gr. περιπατειτε - peripateite, postępujecie, chodzicie; por.1P.2:9-12), Nie postępujcie nierozsądnie (gr. ασοφοι - asofoi, niemądrze i jak głupcy), żyjcie raczej jak ludzie mądrzy, Wykorzystujcie (gr. εξαγοραζομενοι - eksagorazomenoi, wykupujcie, nabywajcie i akceptujcie) każdą chwilę (gr. καιρον - kairon, odpowiedni czas, okres zapoczątkowany jakimś doniosłym wydarzeniem i dogodny do jakichś działań, podobnie jak okres dojrzewania i zbiorów roślin lub owoców), szczególnie że przyszło nam żyć w trudnych czasach (gr. ημεραι πονηραι - hēmerai ponērai, dniach niegodziwych i złych, haniebnych i grzesznych, podłych i nikczemnych, szkodliwych i ohydnych, także krzywdzących i bolesnych). Nie bądźcie więc bezmyślni (gr. αφρονες - afrones, nierozsądni i głupi, nieostrożni i nieroztropni, nierozumni i nieświadomi, także ignorantami i niewierzącymi), ale starajcie się zrozumieć co jest wolą Pana. Nie upijajcie się też winem, bo przez to tracicie panowanie nad sobą (gr. εστιν ασωτια - asōtia asōtia, jest rozwiązłość; por.Przyp.Sal.20:1; 23:31-33), ale pozwólcie się napełniać (gr. πληρουσθε - plērousthe, bądźcie napełniani) Duchem (gr. εν πνευματι - en pneumati, w Duchu)." List do Efezjan 5:15-18

"Jeśli jest wśród was ktoś mądry i doświadczony (gr. επιστημων - epistēmōn, wiedzący i rozumny, biegły i inteligentny), Niech dowiedzie (gr. δειξατω - deiksatō, niech pokaże) tego szlachetnym (gr. καλης - kalēs, dobrym i pięknym) życiem (gr. αναστροφης - anastrofēs, postępowaniem) codziennym, poprzez czyny spełniane w pokorze (gr. πραυτητι - prautēti, łagodności i delikatności, cichości i skromności), która płynie z mądrości. Jeśli jednak pielęgnujecie w sercu gorzką zazdrość, oraz intrygę (gr. εριθειαν - eritheian, niesnasek i podjudzanie, sprzeczki i nieporozumienia, rozłamy i konflikty, spory i kłótnie, zawiść i walki) to nie powinniście się przechwalać i nie atakujcie prawdy kłamstwami! Taka mądrość nie zstępuje z wysoka (gr. ανωθεν - anōthen, z góry), przeciwnie, jest ona światowa (gr. επιγειος - epigeios, ziemska), nieduchowa (gr. ψυχικη - psychikē, zmysłowa, bezduszna i bez życia), demoniczna. Gdzie panuje zazdrość i intryga (gr. εριθεια - eritheia, niesnaski i podjudzanie...), tam panoszy się nieład (gr. ακαταστασια - akatastasia, nieporządek i niepokój, niestabilność i chaos, zaburzenie i zamęt) i wszelkie zepsute czyny (gr. φαυλον πραγμα - faulon pragma, zła sprawa i zepsute zwyczaje). Ale mądrość od Boga (gr. ανωθεν - anōthen, z góry) przede wszystkim jest czysta (gr. αγνη - hagnē, także nieskalana), następnie pokojowo usposobiona, uprzejma (gr. επιεικης - epieikēs, życzliwa i łagodna, spokojna i delikatna, także umiarkowana i stosowna), dająca się przekonać (gr. ευπειθης - eupeithēs, uległa), pełna współczucia (gr. ελεους - eleous, miłosierdzia i litości) i szlachetnych (gr. αγαθων - agathōn, dobrych) owoców, niestronnicza i pozbawiona obłudy. Sprawiedliwość, jak owoc, wyrasta (gr. σπειρεται - speiretai, jest siany, ale także staje się) w pokoju dla tych, którzy wprowadzają (gr. ποιουσιν - poiousin, czynią, także tworzą) pokój (por.Ewang.Mt.5:9)." List św. Jakuba 3:13-18


Mądre serce - 5 sierpnia 2014r.

"Liczyć dni nasze naucz nas, abyśmy zdobyli mądrość (hbr. חכמה - chokmah, także roztropność wg. Izaaka Cylkowa) serca." Księga Psalmów 90:12

"Zechciej tedy dać słudze Twemu serce pełne mądrości (hbr. שמע - szomea, słuchające i posłuszne, uważne i pojętne), aby mógł rozsądzać (hbr. להבין - mewin, rozumieć i zrozumieć) sprawy Twojego ludu, starannie odróżniając dobro od zła (hbr. לרע - roa, złośliwości i nikczemności, okrucieństwa i oszczerstwa, pomówień i krytykanctwa). inaczej bowiem któż potrafi sądzić ten twój ogromny lud? I podobało się Panu, że Salomon właśnie o to Go prosił." 1 Księga Królewska 3:9-10

"W sercu rozumnego mądrość przebywa (hbr. תנוח - nach, spoczywa, zatrzymuje się i mieszka), nie ma zaś jej wcale we wnętrzu głupiego (por.Przyp.Sal.16:20-23)." Przypowieści Salomona 14:33


Mądrość zbawieniem od głupoty - 4 sierpnia 2014r.

"Mądry (hbr. חכם - chacham, mędrzec, także roztropny i zorientowany, inteligentny i pomysłowy w pozytywnym tego słowa znaczeniu) boi (hbr. ירא - jere szamajim, jest bogobojny) się Boga i odwraca się od zła, a głupi łatwo się unosi i czuje się pewny (hbr. ובוטח - ufa i polega). Skłonny do gniewu człowiek czyni głupstwa, a podstępny jest znienawidzony. Nierozważni (hbr. פתאים - peti, naiwni i łatwowierni, także kpiący, głupi i prostacy) padają ofiarą głupoty, lecz koroną roztropnych jest rozsądek (hbr. דעת - da'at, wiedza, mądrość i także znajomość; por.Przyp.Sal.3:35; 12:15-16)." Przypowieści Salomona 14:16-18

"Niech nikt się nie łudzi (gr. εξαπατατω - eksapatatō, zwodzi i oszukuje, okłamuje i wprowadza w błąd). Jeżeli komuś z was się zdaje, że posiada mądrość tego świata (gr. αιωνι - aiōni, wieku), niech sobie uświadomi swoją głupotę (gr. μωρος γενεσθω - mōros genesthō, także niedorzeczność, czyli że pozbawiony jest logiki i sensu, jest trywialny i tępy), a wtedy okaże się mądry. Mądrość bowiem tego świata jest u Boga absurdem (gr. μωρια - mōria, głupstwem). Czyż nie jest powiedziane w Piśmie: Bóg zaskoczy mędrców mimo ich chytrości (gr. - πανουργια - panourgia, przebiegłości i przewrotności; por.Hiob.5:12, zręczności i obrotności, pomysłowości i sprycie, także oszustwie i podstępie, sofistyce i mędrkowaniu) A w innym miejscu: Pan (gr.κυριος - kyrios, Mistrz, zwierzchni Władca, oraz Wszechwładca, oraz Król królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16) wie (gr. γινωσκει - ginōskei, zna), że wymysły (gr. διαλογισμους - dialogismous, rozważania i zamysły, także rozumowanie i wytłumaczenia, wyjaśnienia i powody, wartości i rachunki, myśli i opinie, dyskusje i rozpatrywania, debaty i spory, argumentacje i uzasadnienia) mędrców nie mają sensu (gr. εισιν ματαιοι - eisin mataioi, są próżne i czcze, są marnością i jałowe, bez wartości i bezowocne, puste, niekorzystne i daremne; por.Ps.94:11)." 1 List do Koryntian 3:18-20

"Przecież i my sami byliśmy kiedyś nierozsądni (gr. ανοητοι - anoētoi, nierozumni i bezmyślni, głupi i niemądrzy, nieinteligentni i zmysłowi), przekorni (gr. απειθεις - apeitheis, nieposłuszni i nieulegli, nieugięci i uparci, zawzięci i oporni, nie dający się przekonać i nakłonić), zbłąkani (gr. πλανωμενοι - planōmenoi, którzy są wprowadzeni w błąd i zwiedzeni, także oszukani i zagubieni), zniewoleni przez przeróżne żądze (gr. δουλευοντες επιθυμιαις - douleuontes epithymiais, służący pożądaniom i żądzom; (por.1Jan.2:14-17), pragnieniom, uczuciom i wrażeniom) i różne rozkosze (gr. ηδοναις - hēdonais, namiętności i przyjemności), trwając (gr. διαγοντες στυγητοι - diagontes stygētoi, wiodący/pędzący [życie] ohydne, wstrętne i budzące obrzydzenie) w złości (gr. κακια - kakia, także złych zamiarach w złości i niegodziwości, deprawacji i zepsuciu, bezprawiu i złośliwości, nieprzyzwoitości, nieposłuszeństwu i nikczemności) i w zawiści (gr. φθονω - fthonō, także zazdrości i złej woli); gardziliśmy sobą nawzajem, byliśmy pełni nienawiści jedni ku drugim. Lecz potem ukazała się (gr. επεφανη - epefanē, została pokazana i została objawiona) dobroć (gr. χρηστοτης - chrēstotēs, uprzejmość, życzliwość i łagodność) Boga, Zbawiciela naszego i miłość (gr. φιλανθρωπια - filanthrōpia, życzliwość i czułość do ludzi, łaskawość i dobroć) jego względem ludzi, to wybawił (gr. εσωσεν - esōsen, uratował i ocalił) nas nie ze względu na nasze sprawiedliwe czyny (gr. εργων - ergōn, także dzieła), ale tylko na podstawie Jego miłosierdzia dzięki kąpieli powtórnego narodzenia i odnowę, której dokonuje Duch Święty, którego wylał na nas hojnie (gr. πλουσιως - plousiōs, obficie i bogato) przez wzgląd na Jezusa Chrystusa, naszego Zbawiciela (gr. σωτηρος - sōtēros, także Wybawcy)." List do Tytusa 3:3-6


Mądrość Boża - 3 sierpnia 2014r.

"Bo Jahwe rzeczywiście udziela mądrości (hbr. חכמה - chochma, także wiedzy i umiejętności; por.Ps.111:10), z jego ust pochodzi poznanie (hbr. דעת - da'at, wiedza i mądrość, także znajomość i świadomość) i rozum (hbr. ותבונה - twuna, roztropność, rozsądek i mądrość)." Przypowieści Salomona 2:6

"O, jakaż w tym głębia i bogactwo mądrości i poznania Boga! Jak niepojęte (gr. ανεξερευνητα - aneksereunēta, niezbadane, niezgłębione i nieprzeniknione; por.Ef.3:8-12; 1P.1:10-13) są Jego wyroki (gr. κριματα - krimata, także sądy i decyzje) i niezbadane (gr. ανεξιχνιαστοι - aneksichniastoi, niezgłębione i niemożliwe do wytropienia, oraz ustalenia, a także niezmierzone) Jego drogi (por.Ps.139:5-6.17-18; Iz.55:6-9)." List do Rzymian 11:33

"Aby wasza ufność (gr. πιστις - pistis, wiara) nie opierała się na uwodzących przekonywaniem słów mądrości ludzkiej, lecz mogła się oprzeć na mocy Boga (por.1Kor.2:7-10)." 1 List do Koryntian 2:5


Porządek Ducha Świętego - 2 sierpnia 2014r.

"Opiekun (gr. παρακλητος - paraklētos, także Obrońca, Pocieszyciel i Orędownik), Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem. (por.Ewang.Jan.15:26)." JEZUS w Ewangelii wg. św. Jana 14:26

"Istnieje różnorodność (gr. διαιρεσεις - diaireseis, rozdzielenie i rozmaitość, przydział i wyznaczenie) darów łaski, ale daje je ten sam Duch. Są też różne sposoby (gr. διαιρεσεις - diaireseis, rozdzielenia...) służenia, ale Pan (gr. κυριος - kyrios, Mistrz, zwierzchni Władca, oraz Wszechwładca, oraz Król królów; por.Ewang.Mt.10:24-25; 28:18; Ewang.Jan.13:16; także por.1Kor.10:31; 1Kor.15:22-27; 1Tym.6:14-16; Obj.Jan.19:15-16) jest jeden. Różne też są formy (gr. διαιρεσεις - diaireseis, rozdzielenia...) działania, ale to ten sam Bóg sprawia je wszystkie we wszystkich. Wszystkim zaś objawia się (gr. διδοται η φανερωσις - didotai hē fanerōsis, jest dawany przejaw i uwidocznienie, ukazanie się i zamanifestowanie się; Gal.5:22-23) Duch dla wspólnej korzyści (gr. συμφερον - symferon, wspólnemu, oraz stosownemu, sprzyjającemu i wskazanemu pożytkowi). Jeden za Jego pośrednictwem otrzymuje słowo (gr. λογος - logos, wypowiedzi zrozumiałe umysłem) mądrości, innemu natomiast, według tego samego Ducha, umiejętność poznania (gr. λογος γνωσεως - logos gnōseōs, mowa poznania, zrozumiała umysłem), jeszcze innego ten sam Duch obdarza wiarą. Jeszcze innym ten sam Duch udziela daru uzdrawiania. Jedni otrzymują zdolność czynienia cudów (gr. ενεργηματα δυναμεων - energēmata dynameōn, dzieła mocy), inni dar prorokowania, Jeden potrafi rozpoznawać (gr. διακρισεις - diakriseis, rozeznawać i rozróżniać, dostrzec i rozsądzać; por.Dz.Ap.16:16-18) duchy, drugi mówić różnego rodzaju językami. Kto inny z kolei potrafi je wyłożyć. A to wszystko wykonuje (gr. ενεργει - energei, działa i sprawia) jeden i ten sam Duch rozdzielając sobie (gr. ιδια - idia, także na własny sposób i jak postanowi) każdemu tak, jak zechce (por.Dz.Ap.2:4)." 1 List do Koryntian 12:4-11

"Kościoły (gr. εκκλησιαι - ekklēsiai, zgromadzenia/społeczności wywołanych, oraz wspólnoty przywołanych i obudzonych; por.Kol.1:12-14) w całej Judei (gr. ιουδαιας - ioudaias; hbr. יהודה - jehuda, wielbić ziemię - terytorium obejmujące wzgórza na południe od Jerozolimy, a także pustynia przylegająca do Morza Martwego. Obszar ten należał do pokolenia Judy. Później nazwa Południowego Królestwa ze stolicą w Jerozolimie. /biblia.info.pl), Galilei (gr. γαλιλαιας - galilaias; hbr. הגליל - ha-galil, przesunąć; - kraina na północy Izraela, od której pochodzi nazwa leżącego tam jeziora. Rodzinne strony Jezusa i znacznej ilości Jego uczniów. Na tym terenie Jezus rozpoczął nauczanie i spędził większość życia. Nazwa Galilea występuje w Starym Testamencie. Kraina otoczona była z trzech stron przez obce ludy, często na nią napadające. Większość obszaru Galilei jest górzysta, lecz w pobliżu jeziora teren opada do około 210 m poniżej poziomu morza. W czasach Jezusa w Galilei krzyżowało się wiele dróg Cesarstwa Rzymskiego. Mieszkańcy zajmowali się głównie rolnictwem i rybołówstwem. Ewangelie wymieniają wiele miast galilejskich, m.in. Nazaret gdzie dorastał Jezus, Kafarnaum, Kanę, Betsaidę. Jezioro Galilejskie pełni ważną rolę w opisach ewangelicznych. Występują na nim gwałtowne burze, wywoływane przez wiatry z otaczających je gór; /biblia.info.pl) i Samarii (gr. - σαμαρειας - samareias; hbr. שומרון - szomron, zachować; stolica Północnego Królestwa Izraela. Miasto leżało przy głównym szlaku handlowym, biegnącym przez Izrael z północy na południe. Zbudowane było na wzgórzu, co ułatwiało obronę. Budowę miasta rozpoczął król Omri w 875 r. przed Chr., a kontynuował ją jego syn, Achab, budując nowy pałac. Do jego ozdoby zużyto tak wiele rzeźbionej kości słoniowej, że nazywano go "domem z kości słoniowej". W ruinach pałacu archeolodzy odkryli ponad 500 fragmentów rzeźb, często pokrytych zlotem. Od początku ludność Samarii uprawiała kulty pogańskie. Kilku proroków potępiało to bałwochwalstwo i ostrzegało przed zniszczeniem miasta. Syryjczycy wielokrotnie atakowali i oblegali miasto, zanim je zdobyli w 722/1 r. przed Chr. Ludność została wygnana do Syrii, Asyrii i Babilonii i zastąpiona przez osadników pochodzących z różnych części imperium asyryjskiego. Wraz z upadkiem miasta przestało istnieć Królestwo Izraela i odtąd nazwa Samaria objęła cały region. W czasach Nowego Testamentu Samarię odbudował Herod Wielki, dając jej nazwę Sebaste tj. grecki odpowiednik Augusta. Grupa Żydów, którzy zmieszali się z ludnością napływową, pozostała w Samarii, starając się utrzymać kult Boga. Ci "Samarytanie" byli jednak w pogardzie i nienawiści u Żydów z Judei. Jezus ukazał swoją troskę o nich, przebywając wśród nich podczas podróży przez Samarię. Po śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa do Samarii udał się Filip, by głosić Ewangelię. Kontynuowali tę pracę Piotr i Jan. Niewielka grupa Samarytan wciąż żyje w Nablus i Jafie, uprawiając kult na górze Garizim. /biblia.info.pl) cieszyły się pokojem. Wierzący budowali się duchowo, żyli w bojaźni Pana, a dzięki zachęcie (gr. παρακλησει - paraklēsei, pocieszeniu) Ducha Świętego (por.Ewang.Mt.4:1. Ewang.Łk.3:21-23; 4:1.14. 10:21; 24:46-52; Ewang.Jan.20:19-23; Dz.Ap.8:29-30.38-40; 11:27-29; 15:28-29; 16:3-7; 19:6-8. 18-21; 20:15-31; 21:4-5.10-11; Rz.15:13-20.30;1Kor.2:7-13; 3:16-17; 6:9-12.16-20; 12:11-13; 14:2; 2Kor.3:2-6.15-18; 13:11-13; Gal.4:6-7; 5:16-6:2.6-10; Ef.1:15-20; 18-22; 3:1-12; 4:1-7. 27-32; 6:17-18; Filip.1:18-19; 2:1-4; 1Tes.1:3-6; 1Tes.4:6-10; 5:16-24; 2Tes.2:13-17; 1Tym.4:1-2; 2Tym.1:13-14 Tyt.3:4-8; Hbr.2:1-4; 3:7-8; 6:4-6; 9:8. 11-15; 10:12-18 23-31; 1P.1:2.10-12; 3:17-18; 4:14-17; 2P.1:19-21; 1Jan.3:21-24; 4:1-6.10-16; 5:4-8; Jud.1:17-23; Obj.Jan.2:7.11.17.29; 3:6.13.22; 11:11-12; 14:13; 19:10; 22:17) rozrastały się (gr. επληθυνοντο - eplēthynonto, były pomnażane)." Dzieje Apostolskie 9:31


Boska władza Jezusa Chrystusa - 1 sierpnia 2014r.

"Gdy Go zobaczyli, pokłonili Mu się (gr. προσεκυνησαν αυτω - prosekynēsan autō, wyznali i uszanowali Go, oddali Jemu cześć i uwielbili Go), ale niektórzy mieli wątpliwości (gr. εδιστασαν - edistasan, także zawahali się i zachwiali; por.Ef.4:11-17). Jezus zbliżył się do nich i powiedział: Otrzymałem wszelką władzę w niebie i na ziemi (por.1Kor.15:21-27)." Ewangelia wg. św. Mateusza 28:17-18

"Bóg szczególnie Go (Jezusa Chrystusa wers.1.5.) wywyższył (gr. υπερυψωσεν - hyperypsōsen, wielce wywyższył i wychwalił; por.Ewang.Jan.12:28-31) i darował mu imię godniejsze od wszelkiego imienia (gr. υπερ παν ονομα - hyper παν ονομα, ponad wszelkie imię), po to, aby na dźwięk imienia Jezus zgięło się każde kolano istot niebieskich i ziemskich i podziemnych. Aby też każdy język w pełni się zgodził (gr. εξομολογησηται - eksomologēsētai, dosłownie powinien uznając i potwierdzając oklaskiwać i wyznać; por.1Kor.12:3; Hbr.6:4-6; 1P.2:3), że Jezus Chrystus to nasz Pan, na chwałę Boga Ojca!" List do Filipian 2:9-11

"Ubrany był w szatę (gr. ιματιον - himation, płaszcz) skąpaną (gr. βεβαμμενον - bebammenon, która jest zamoczona i zanurzona) we krwi i nazwano Go imieniem: Słowo Boże. A na białych koniach towarzyszyły mu wojska, które są w Niebie, ubrane w bisior (gr. βυσσινον - byssinon, cienko tkany len) biały i czysty i z Jego ust (por.2Tes.2:8) wychodził ostry miecz, aby nim uderzyć (gr. πατασση - patassē, porazić) narody. sam będzie je pasł rózgą żelazną, osobiście też wygniecie w tłoczni (gr. ληνον - lēnon, prasie do winogron) wino płomiennego (gr. θυμου - wzburzenia i oburzenia, furii i szału; por.2Tes.2:9-12) gniewu (por.Rz.5:8-9) Wszechmocnego (gr. παντοκρατορος - pantokratoros, także Wszechwładcy) Boga. Na Jego szacie (gr. ιματιον - himation, płaszczu) i aż do uda (gr. επι τον μηρον - epi ton mēron, na biodrze), jest wypisane imię Jego: Król królów i Pan panów." Objawienie św. Jana 19:13-16

Nowy miesiąc i nowe wyzwania w Najwyższym Bogu przewyższającym wszelkie okoliczności...

"Nikt nie może przyjść do mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec." Ewangelia Jana 6,44

  Sabina i Richard mieszkali w Rumunii. Byli Żydami. W ortodoksyjnej rodzinie Sabiny imienia Jezus nie wolno było wymawiać. Mimo, iż Sabina odrzuciła rygorystyczną wiarę swojej rodziny, była głęboko poruszona i wzburzona, gdy jej mąż został chrześcijaninem. To wydarzenie nastąpiło, gdy Ryszard zachorował na gruźlicę. W sanatorium, gdzie przebywał w celu przyśpieszenia rekonwalescencji, poznał pewnych wierzących chrześcijan. Zaczął studiować Nowy Testament. Kiedy zwierzył się Sabinie ze swoich myśli i pytań dotyczących wiary, spotkał się z silnym oporem z jej strony. Musiał usłyszeć nie tylko natłok starych, wpojonych w nią uprzedzeń, ale również opowieści o różnych przykrych doświadczeniach, jakich doznała ze strony ludzi, którzy nazywali siebie chrześcijanami. Pewnego wieczoru Richard wrócił z chrześcijańskiego spotkania. Wziął Sabinę za rękę i opowiedział jej, że oddał swoje serce Jezusowi i wkrótce zostanie ochrzczony.









  Sabina była wstrząśnięta. Jej dotychczasowe życie legło dla niej w gruzach. Rozważała nawet możliwość popełnienia samobójstwa. Kiedy nadszedł dzień chrztu, odmówiła pójścia ze swym mężem i została sama w domu. Później opowiadała: "Czułam się zupełnie pusta w środku. W swojej desperacji zapłakałam i zawołałam: `Jezu, nie mogę przyjść do ciebie i nie chcę, żeby Richard do ciebie należał! Nie zniosę tego dłużej!'" Wówczas to Sabina odczuła, że Bóg działa w jej sercu. Powoli desperacja ustąpiła miejsca gotowości przyjęcia Pana Jezusa Chrystusa. Wieczorem Sabina opowiedziała mężowi, jak poczuła Bożą moc i jak zdecydowała się przełamać swój opór. Niedługo potem również i ona wyznała Jezusa Chrystusa jako swojego Zbawiciela poprzez chrzest.

[Źródło: - chrzescijanin.strefa.pl   ]